Nieuws

Blijf op de hoogte

Laat je inspireren door nieuws, blogs en artikelen, zodat je verbetermotor blijft draaien en je de volgende groeistap kunt zetten op het gebied van Lean & Learn. Veel leesplezier!

Wat opvoeden je kan leren over leiding geven

Wat opvoeden je kan leren over leiding geven

Wat kun je als leidinggevende leren van het opvoeden van kinderen? Welke lessen trek je uit de parallellen en hoe gebruik je die bij het laten ontwikkelen van je team? Je leest er meer over in deze blog.

Verder lezen

Bouwen aan één team - Ritme Experiment Trebbe

Bouwen aan één team - Ritme Experiment Trebbe

In 2018 startte Trebbe met haar co-makers het Experiment Ritme. Binnen dit traject kwam een aantal innovatieve pilots samen, die onder andere leidden tot het werken in een vast ritme.

Verder lezen

Hoe word je zo snel mogelijk onbewust bekwaam?

Hoe word je zo snel mogelijk onbewust bekwaam?

Wat kunnen we leren van de game-industrie? Misschien herken je dit. Je hebt een razend interessante training gevolgd waarbij je veel nieuwe inzichten hebt gekregen. Je popelt om met je nieuwe kennis aan de slag te gaan. Een aantal weken later doet zich de perfecte gelegenheid voor. Je kunt het eerste principe in de praktijk brengen… maarreh… hoe zat het nu ook alweer precíes? Dat is gek, wat eerst zo helder was, krijg je nu lastig verwoord! Gelukkig heb je je aantekeningen nog…

Verder lezen

Cobouw - Lean revitalisatie directiekantoor Rijksmuseum

Cobouw - Lean revitalisatie directiekantoor Rijksmuseum

Hoe pas je de Lean principes toe in een revitalisatie van een monumentaal pand? In dit interview - dat op de site van Cobouw verscheen - vertellen Karel Kalis (bedrijfsleider Koninklijke Woudenberg) en zijn opdrachtgever Igor Santhagens (projectleider Rijksmuseum) over de revitalisatie van het directie- en stafkantoor van het Rijksmuseum. Het projectteam werd getraind en begeleid door Arpa.

Verder lezen

De waarde van marketing

De waarde van marketing

Er komen vaak interessante reacties wanneer ik met collega's of met klanten het onderwerp 'marketing' aansnijd. De meeste 'Lean adepten' bekijken alle processen in organisaties door een bril van waarde en verspilling en komen gauw tot de conclusie dat marketing in de hoek van verspilling zit. Als ik echter met klanten spreek - en dan vooral met commerciële mensen - dan wordt net zo fel het tegenovergestelde beweerd.

Verder lezen