Blog

Al 13 jaar enthousiast omdat niemand weet hoe laat het is…

  • Erik Giebels Erik Giebels
  • 13 december 2018

Toen ik tiener was, kwam Youp van 't Hek met zijn show 'Niemand weet hoe laat het is'. Op de één of andere manier liet die show me niet los. Ik heb deze op CD gekocht en daarna wel 100x geluisterd. In het programma zingt Youp het prachtige nummer: ‘Leef toch je leven als het allerlaatste uur!’ De aantrekkingskracht van dit nummer, gecombineerd met een aantal heftige ervaringen in mijn vriendenkring als puber, heeft ervoor gezorgd dat het op de één of andere manier mijn levensmotto geworden is. Altijd als ik ergens tijd in stop, zowel zakelijk als privé, vraag ik me bewust of onbewust af of ik er op dat moment eigenlijk wel energie in wil steken.

Behept met deze manier van kijken naar mijn eigen tijdsbesteding, ben ik ook naar de uren van anderen gaan kijken. Ik ben me rot geschrokken… In eerste instantie viel het me op dat heel veel mensen op het werk tijd steken in zoeken, lopen, eindeloos veel mailen en veel te lang zitten in grotendeels zinloze meetings waar ook nog eens extreem langs elkaar af wordt gepraat. Meestal vanwege slecht georganiseerde processen en procedures. Nadat mijn oog hierop getraind raakte, ben ik nog veel harder geschrokken… We blijken het op grote schaal ook te doen in onze privé-omgeving. Enorm veel kostbare tijd gaat op aan 'gedoe' omdat er veel dingen onhandig geregeld zijn. En er gaat enorm veel energie op aan zinloze discussies die vol zitten met onbegrip door gebrek aan adequate communicatie. Soms zelfs met ruzie als gevolg.

Verwondering

Na de schrik sloeg de verwondering toe. Zo ben ik nog nooit iemand tegengekomen die bovengenoemde situaties leuk vindt… Hoe kan het dan dat dit toch op zo'n enorm grote schaal gebeurt? Intrigerend. Ik ben me gaan verdiepen in de praktijk, heb talloze mensen gesproken, bestudeerde processen, volgde intensieve trainingen op het gebied van communicatie en psychologie; daarmee kom ik tot de eenvoudige en hoopvolle conclusie: het is voor het grootste gedeelte een gebrek aan vaardigheden. Vaardigheden rondom organiseren en communiceren die de meesten van ons niet op school leren.

Creatief aanpakken

Leuk natuurlijk zo’n inzicht, maar het is pas waardevol als het ook leidt tot een verandering. De meesten van ons zijn al lang van school af en het is niet realistisch om te verwachten dat iedereen uit zichzelf privé de benodigde vaardigheden gaat leren. Al is het maar vanwege gebrek aan tijd en geld daarvoor. Toch wil ik graag een bijdrage leveren aan het oplossen van dit probleem en daarom ben ik gaan zoeken naar een creatieve oplossing hiervoor.

Dit is dan ook precies de reden dat ik er al ruim 13 jaar dagelijks enthousiast voor kies om hieraan mijn tijd te besteden. Door organisaties te helpen met het vergroten van vaardigheden op het gebied van organiseren en communiceren, kunnen mensen zelf aan de slag met het voorkomen van de verspilling van menselijke energie in hun werk. Dit levert consequent grote stappen in efficiency op en zorgt ervoor dat mensen meer voortgang, plezier en waardering ervaren. Daarom zijn organisaties meer dan bereid om in deze nieuwe manieren te investeren.

Jij en ik

Op deze manier lukt het om een bijdrage te leveren aan dit probleem, want mijn diepe wens gaat natuurlijk een stap verder dan de werkomgeving. De mensen in al die organisaties zijn gewoon jij en ik, onze familie en onze vrienden. Ik hoop dan ook dat we deze nieuwe vaardigheden mee naar huis nemen en op zoveel mogelijk plekken toepassen. Zodat we onze tijd goed besteden en onze kwaliteit van het samen optrekken in het leven en het onderlinge begrip omhoog schieten. Want niemand weet hoe laat het is…

Bedankt Youp!

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en veel goed bestede energie in 2019!!

Erik Giebels