Blog

De gezonde kracht van doelen stellen

  • Rob Smulders Rob Smulders
  • 20 juni 2019

Morgen start Maarten Van der Weijden aan de Elfstedentocht. Wat een prachtig doel heeft hij zichzelf gesteld. 200 kilometer zwemmen om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar de genezing van kanker. Vorig jaar maakte hij met zijn eerste poging al veel los. Dit jaar heeft hij zich nóg beter voorbereid. Iedereen leeft met hem mee en velen zwemmen met hem mee, om hem te helpen het te halen. Bewonderenswaardig! Geïnspireerd door Maarten en aangevuld met eigen ervaringen, wil ik het in deze blog graag hebben over doelen stellen. Wat zorgt er nou voor dat je ze haalt? Dat je je ‘commit’ aan zo’n doel? Ik deel graag 8 tips met je.

Het monster aankijken

In mei nam ik deel aan een nieuw persoonlijk project: de Vrijthof – Vrijthof Bike Challenge, een mountainbike-tocht door de bossen van 150 km van Maastricht tot Hilvarenbeek. Had ik dit ooit eerder gedaan? Nee. Had ik een goede fietsconditie? Ja, en nog niet goed genoeg. Ging ik dit volbrengen. Wel, toch!? Ik had in mijn enthousiasme namelijk al meteen sponsors geregeld, als extra stok achter de deur. Ik fietste geld bij elkaar voor het KWF en kon dus niet meer terug.

In alle eerlijkheid: mountainbiken is mij niet geheel vreemd. Wekelijks ga ik graag met een groep fietsverwanten op pad. Dus ik wist wel een beetje waar ik aan begon. Maar hoe dan ook: 150 km is een MONSTER van een tocht, vergelijk het een beetje met de intensiteit van een uitdagende marathon. Dat doe je niet zomaar even. En daarom is het juist zo leuk!

Uit de comfortzone

Al lange tijd houd ik ervan om mezelf uit te dagen. Veilig in je comfortzone leer je niets. Je moet uit de luie stoel van het leven komen om nieuwe dingen te ervaren en te leren. Extreme dingen doen (dingen doen die je normaal niet doet), is jezelf een soort cadeautje geven. En maakt ook dat je een hele steile leercurve hebt. Met die belofte in gedachten en vooral een ‘sense of adventure’ heb ik ook leren kitesurfen en heb ik de Mont Blanc beklommen (samen met een aantal van onze klanten). En als je jezelf dan overwonnen hebt, je het gevoel hebt dat je alles kunt bereiken wat je maar wilt, dan is er geen ander woord dan: geweldig! En: nog een keer! Vrijthof-Vrijthof haalde ik in 7 uur en 14 minuten. Het grootste deel van de tocht zat ik in flow. Alles ging vanzelf. En dus heb ik alweer ja gezegd tegen de volgende uitdaging: 200 km op de mountainbike. Tandje erbij!

Inpassen in de routine

Je stelt jezelf een doel en gaat ervoor. Dat klinkt eenvoudig, maar zo gemakkelijk is het geenszins. Het begint natuurlijk met een grondige voorbereiding (en daar zit ook veel van de pret!) en met trainen, trainen, trainen. Pas dat maar eens in je leven in. In de praktijk vind je gemakkelijk barrières op je weg. Werkdrukte, privé-prioriteiten, een trainingsmaatje dat stopt. En als het even niet lukt en de moed je in de schoenen zakt, dan is je brein maar al te bereid om twijfel te zaaien. Wil ik dit wel? Waarom doe ik dit? Als je dit allemaal moet offeren, is het dan waard? Hoe belangrijk is het nu eigenlijk echt?

Stap voor stap barrières slechten

Jezelf doelen stellen is heel belangrijk als je het mij vraagt. We zijn dat al redelijk gewend in het werk. Hoe doen we dat in ons privéleven? Bij Arpa slijp ik voortdurend aan mijn vaardigheden als trainer om een steeds sterkere training neer te zetten. Privé kies ik ervoor om ook steeds een stapje extra te zetten. Zo kom ik in de stretch-zone om te leren en genieten. Uit mijn uitdagende privé-projecten haal ik veel energie die ik vervolgens ook weer meeneem in mijn werk. Zo levert werken aan doelen altijd verhalen op. Je gaat op avontuur, doet nieuwe ervaringen op, krijgt nieuwe inzichten en die kun je delen om mensen te inspireren. Zelfs als je het beoogde doel niet haalt, maak je wel een verhaal. Wat wordt jouw verhaal?

 

8 Tips/ ideeën die je helpen om je doelen te bereiken

  1. Het stellen van doelen geeft richting - Het helpt om je activiteiten te selecteren en prioriteren en om niet-waardetoevoegende’ activiteiten weg te laten.
  2. Een doel is bij voorkeur uitdagend én wel haalbaar - Het wereldrecord op de marathon ga ik niet verbeteren en jij waarschijnlijk ook niet. Kies je doel zodanig dat het je doet beseffen dat er veel werk aan de winkel is en dat je het met een goede voorbereiding en training zult redden.
  3. Werken aan een doel is een verhaal maken dat anderen inspireert - Eigenlijk is iedereen er wel gevoelig voor om te leren van mensen die met toewijding naar een doel toewerken: aandacht krijg je gegarandeerd. Kun je leuke metaforen aan ontlenen voor je werk.
  4. Je brengt offers maar krijgt daar veel voor terug - Zelfvertrouwen, een betere conditie, nieuwe inzichten, nieuwe contacten en soms zelfs nieuwe vrienden, hoe mooi is dat?
  5. Zorg voor ‘leverage’ - Wat maakt dat jij het oorspronkelijke plan niet meer wil verlaten? In mijn geval had ik toegezegd en vervolgens meteen vrienden en relaties gemaild om me te sponsoren. Toen ik meteen enthousiaste toezeggingen terugkreeg, kon ik voor mijn gevoel niet meer verzaken. Een andere uitstekende vorm van leverage is: samen met anderen werken aan het doel.
  6. Je krijgt inzicht in wie je steunen - Ervoor kiezen om een doel te behalen gaat vaak ten koste van tijd en aandacht voor andere zaken. Mensen om je heen krijgen daarmee te maken. Degenen die je kennen en het je gunnen zullen er begrip voor hebben, de anderen…
  7. Benoem tussentijdse mijlpalen - ‘When the going gets tough, your brain will not get you going’. Het brein produceert gemakkelijk niet-helpende gedachten als het allemaal even niet lukt. Met een tussentijdse mijlpaal, is je doel toch een stap dichterbij. Je viert je succes en geniet van het proces. Dit helpt je brein weer om de volgende mijlpaal te behalen…
  8. Behalen van doelen is ongelooflijk gaaf - Je zelfvertrouwen krijgt een enorme boost en dat heeft veel positieve effecten in je leven. Het geeft het gevoel van flow.