Leren van de game-industrie

De werkomgeving van de toekomst

  • Erik Giebels Erik Giebels
  • 28 mei 2019

Gaming. Ik zie kinderen die niet achter computergames vandaan te krijgen zijn. En er zijn ook enorm veel volwassenen die verslingerd zijn aan Wordfeud, Candy Crush Saga of Pokemon… Terwijl ik als kind al best wel een ‘early adapter’ was in het spelen van video-games op de P2000 en MSX computer, is het daarmee al wel een jaar of 25 geleden dat ik zelf spellen als ‘Pacman’, ‘Monkey Island’ of ‘Zork’ speelde. Totdat… ik er een paar jaar geleden achter kwam dat de game-industrie een interessante ontwikkeling heeft doorgemaakt. Een ontwikkeling die veel verder gaat dan ik me in al die jaren ooit had voor kunnen stellen…

In 2018 was de omzet van de game industrie wereldwijd groter dan die van de film- en muziekindustrie bij elkaar opgeteld. En met die omzet is de kennis àchter die games ook op academisch niveau ontwikkeld, met vergaande nieuwe inzichten. Wat maakt gaming nou zo ontzettend aantrekkelijk voor velen? En wat kunnen we ervan leren als we er vanuit organisatie-perspectief naar kijken?

Flow als businessmodel

Eén van de belangrijkste aspecten is dat de games zo ontwikkeld zijn dat de speler een flow-ervaring krijgt. Dat is een ervaring waarin je helemaal opgaat in datgene waar je mee bezig bent. Zo'n ervaring ken je misschien ook wel als je sport, muziek maakt of werkt. Je vergeet de tijd, alles wat je doet lukt en je komt tot prestaties die je bijna niet voor mogelijk hield. Een ervaring die universeel door iedereen als zeer plezierig beschreven wordt. De Amerikaanse professor Mihaly Csikszentmihalyi heeft al in de jaren '70 beschreven wat het inhoudt als je in 'flow' komt en heeft daar het volgende model voor ontwikkeld.

Vrij vertaald staat hier:

  1. Wanneer de uitdaging die aan je gevraagd wordt, te moeilijk voor je is krijg je er stress van
  2. Wanneer de uitdaging te makkelijk is, is het al gauw saai
  3. Wanneer de uitdaging ligt op het niveau van jouw vaardigheden, kun je flow gaan ervaren

Dat wil dus zeggen dat als je tijdens het gamen boven òf onder de 'flowchannel' zit, je snel afhaakt en niet door gaat met spelen. Als je weet dat met het ontwikkelen van de nieuwste games honderden miljoenen gemoeid zijn, kun je zeggen dat de flowervaring het businessmodel van de game industrie is en dat hebben ze tot een kunst verheven.

Leren als klantenbinding

Aan de 'achterkant' van de games lopen allerlei slimme algoritmes die heel snel oppikken wat het niveau van de speler is en die ervoor zorgen dat de moeilijkheidsgraad zich daarop aanpast. Als je vervolgens speelt, krijg je meer ervaring en word je steeds beter. Als de game dan niet uitdagender zou worden, zou het saai worden en zou je stoppen met spelen. Dat is natuurlijk businesswise het ergste wat er kan gebeuren! Het algoritme zorgt er dan voor dat je grotere uitdagingen krijgt. Daarmee ga je als speler weer aan de slag, je wordt daar ook weer beter in, de uitdaging wordt weer groter, etc. etc. Dit heet natuurlijk: leren! Het aanvoelen en ondersteunen van het leerproces is dè driver voor klantenbinding.

Moed en zelfvertrouwen als trofee

Een ander belangrijk aspect van gaming is dat je altijd progressie boekt. Hoewel er zeker 'rankings' zijn waar je je aan op kunt trekken, zijn die metingen secundair. Je wordt op het gebied van progressie primair niet vergeleken met anderen of met 'het gemiddelde'. Voor je eigen ontwikkeling kun je in games geen onvoldoende krijgen en daarom word je als het gaat over progressie primair vergeleken met jezelf. Je groeit in levels, en wordt beloond met sterren, badges en nog veel meer. Iets wat moed en zelfvertrouwen geeft.

De werkomgeving van de toekomst

In een eerdere blog (Wat als we medewerkers als mensen zien?) vroeg ik om te reageren op de vraag: in wat voor werkomgeving wil je werken? Ik heb daar veel reacties op gekregen. Conclusie was dat mensen precies deze wens hadden: Het gevoel van flow hebben, continu leren en groeien in moed en zelfvertrouwen.

Ontwikkeling van mensen centraal in de organisatie

Laten we daarom leren van de game-industrie. Zorg er als organisatie voor dat iedere medewerker wordt uitgedaagd op zijn/haar eigen niveau op dat moment. Blijf in gesprek en pas de uitdaging omhoog aan als hij/zij eraan toe is. Laat medewerkers zien dat ze voortgang boeken en zodat daarmee niet alleen hun vaardigheden, maar ook hun moed en zelfvertrouwen groeien. Dit is wat wij noemen een Lean & Learn omgeving, waar werken en leren voelt als iets natuurlijks en leuks.